Mikor kell céges bankszámla, hogyan válasszunk, mit vigyünk magunkkal a bankszámla nyitáskor?

money.hu
money.hu
Olvasási idő: 12 perc

A bankszámla – legyen szó magánszemélyről vagy cégről – egyik alapkelléke a mindennapi bankolásnak. Gyakorlatilag egy kapu, amelyen keresztül leszámítva a kivételes eseteket, a különböző pénzügyi szolgáltatások, termékek elérhetőek, de a bankszámla áll a bankkártya mögött is.

Mely vállalkozásoknak kell céges bankszámlát nyitnia?

A hatályos jogszabály szerint minden jogi személyiséggel bíró cégnek (gazdasági társaságnak) kötelező pénzforgalmi számlát nyitnia. 

A számlanyitási kötelezettség nem függ

  • a vállalkozási cégformától, azaz minden gazdasági társaságnak – zrt., nyrt., kft., bt., kkt. – legalább egy pénzforgalmi számlával kell rendelkeznie. 
  • az adózási formától, azaz a kisvállalkozók tételes adóját (Kata), vagy kisvállalati adót (Kiva) választó cégnek is kell pénzforgalmi számlát nyitnia. 
  • az áfa alanyiságtól, tehát a gazdasági társaság akkor is céges pénzforgalmi számlavezetésre kötelezett, ha az általános forgalmi adó (áfa) kapcsán alanyi adómentes vállalkozásként működik. 

Egyéni vállalkozóként mindenképp kell számlát nyitnom?

  • Az egyéni vállalkozó is külön céges bankszámla fenntartására kötelezett abban az esetben, ha belépett az áfa-körbe, azaz forgalmi adóval együtt számláz, befizeti azt a NAV-nak és költéseinek áfá-tartalmát visszaigényli. A céges számlanyitási kötelezettség áfás egyéni vállalkozó esetében akkor is fennáll, ha a vállalkozó a kata alapján adózik – a kata az áfa fizetés alól önmagában nem mentesít.
  • Nem kell külön vállalkozói számlát nyitnia ugyanakkor az alanyi adómentességet választó, azaz áfa-nélkül számlázó, s költségeinek áfa-tartalmát nem visszaigénylő egyéni vállalkozónak. Ebben az esetben is fennáll a számlanyitási kötelezettség, de ezt lakossági bankszámla nyitással is teljesítheti. Praktikus azonban a vállalkozói és a magán jövedelmet elkülöníteni, ezért az alanyi adómentességet választó vállalkozóknak is javasolt külön vállalkozói számla nyitása.

A pénzforgalmi számlanyitási kötelezettség elmulasztása magánszemély esetében 200, más adózó esetében 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.

Kinek jelentsem be a céges bankszámla nyitást?

A hazai pénzforgalmi számlanyitást, illetve a számlák megszüntetését az adóhatóságnak nem kell bejelenteni, azt a magyarországi pénzintézet automatikusan megteszi.

Mire kell figyelni külföldi vállalkozói számlanyitásnál?

Ha a jogi személyiséggel rendelkező társaság külföldön is bankszámlát nyit, akkor annak adatait (számlaszám, a számlavezető bank neve, számlanyitás – és zárás – időpontja) a vállalkozásnak 15 napon belül be kell jelentenie a NAV-hoz. 

A külföldi számlanyitás nem helyettesítheti a hazai bankszámlanyitási kötelezettséget.

Hány bankszámlája lehet egy vállalkozásnak?

Egy cég egyszerre több pénzintézetnél is nyithat számlát. Ilyenkor az adóhatóság kérheti, hogy a cég jelölje meg az elsődleges számláját – amire pl. a NAV-tól érkező esetleges visszautalásokat kéri, s amelyről az adóhatóság felé fennálló fizetési kötelezettségét jellemzően teljesíti. 

Annak a vállalkozásnak, amelyik kötelezett pénzforgalmi számlanyitásra, legalább egy pénzforgalmi számlával folyamatosan rendelkeznie kell. 

Mire jó a céges bankszámla? 

A legtöbb vállalati bankszámla úgynevezett fizetési számla, elsősorban pénzforgalmi tranzakciókra használható. Erre a  a számlára érkeznek be a partnerek által indított utalások, ugyanakkor innen lehet intézni a különböző kiadásokat, átutalásokat.

A céges bankszámlák azonosítására a bankszámlaszám és a cégnév szolgál, ennek formai kritériumai a magánszámlákhoz hasonlóan, 3×8 karakterből álló azonosítószám.

Hogyan válasszak céges bankszámlát? 

  1. Igényfelmérés

Első körben a legfontosabb, hogy tervezd meg a vállalkozásod pénzügyeit, azaz milyen banki szolgáltatásokat fogsz igénybe venni. 

  • Fontos tervezni azzal, hogy hányszor fogsz például utalni.
  • Melyik banknál lévő számlákra utalsz majd gyakran, aminek azért van jelentősége, mert sok esetben a bankon belüli utalás olcsóbb, mint más bankba “küldeni” a pénzt. 
  • Mérlegelned kell azt is, hogy kell-e céges bankkártya és azt mire fogod használni.
  • Kérdés lehet, hogy tervezel-e más devizában történő utalást is. Ha ugyanis rendszeresen utalnál külföldre vagy sok devizás tranzakcióval számolsz, akkor fontos megvizsgálni, hogy milyen árfolyamokon vált a bank és mekkora díjat kér cserébe. Jelentős összeget spórolhatsz meg ugyanis a cégnek a bankszámla körültekintő kiválasztásával. Érdemes ilyenkor megfontolni egy devizaszámla megnyitását is.
  • Az sem mindegy, hogy mi a vállalkozásod tevékenysége, hiszen léteznek külön tevékenységre szabott számlacsomagok is, így például orvosok, jogászok vagy a könyvelők ezekből is válogathatnak.
  1. Összehasonlítás

Miután felmérted, hogyan fogsz bankolni, érdemes átnézni a céges bankszámlák palettáját és megnézni a különböző díjakat. Ebben nyújtanak hatékony segítséget a money.hu összehasonlító kalkulátorai:

  1. Körültekintés

Résen kell lenni, mert a bankok sokszor kínálnak ingyenes vagy kedvezményes díjú számlavezetést a vállalkozásoknak, ám előfordulhat, hogy az általad rendszeresen használt szolgáltatások, például az utalások, viszont drágák. 

  1. Rendszeres felülvizsgálat

Ha körültekintő választással megtaláltad a legolcsóbb megoldást, akkor is érdemes rendszeresen felülvizsgálnod, hogy mennyiért bankolsz és van-e a piacon jobb ajánlat. 

Új számla keresésére, nyitására lehet szükséged például azért, mert

  • változtak a cég pénzforgalmi szokásai – pl. a korábbiaknál sokkal többet utalsz,
  • a mindennapi beszerzésekhez szükségessé válik céges bankkártya igénylése,
  • vagy ügyfeleid számára biztosítani akarod a boltodban a bankkártyás fizetést és ehhez bankkártya elfogadó terminált (POS) készüléket igényelsz.

Ha nem is változtak az igényeid, akkor is megéri időről-időre elővenni a bankszámlakivonatokat és megnézni, hogy pontosan mennyit költöttél bankolásra. Ilyenkor tanácsos egy hosszabb időszakot nézni, mondjuk egy évet. Ha látod az éves költségeket, meg tudod határozni a banki profilodat (utalások száma és értéke, készpénzes tranzakciók, bankkártya használat, stb.) és az alapján össze tudod hasonlítani a bankok ajánlatait. A money.hu szakértői szerint a legtöbb esetben lesz a mostaninál olcsóbb megoldás.

Mi tartozik a céges bankszámlához?

Egy vállalati bankszámlához kapcsolódhat egy vagy több céges bankkártya is. Sok esetben a céges bankkártyákkal fizetnek utazásokat, repülőjegyeket a vállalkozások, de számtalan egyéb kiadás esetében is használhatóak a céges bankkártyák, ha erre jogosultságot ad az adott vállalat. 

Emellett persze a bankok számtalan szolgáltatást (netbank, mobilbank, sms-küldés stb.) biztosítanak a havi díj vagy külön díj fejében egy-egy bankszámlához. Ezekről a számlacsomagok tartalmánál, a díjaikról pedig a bankok által kötelezően közzéteendő  kondíciós listából tájékozódhatsz.

Hány számból áll a számlaszám?

A bankszámlához Magyarországon 3×8 számjegyű bankszámlaszám tartozik, mint egyedi azonosító. Ha valakitől pénzt, vagyis utalást vársz, akkor ezt a 3*8 karaktert kell megadnod. Céges bankszámlához is rendelhetsz úgynevezett másodlagos azonosítót. Ez mobilszám, email cím, vagy éppen – és cégek esetén ez a javasolt – adószám lehet. Ha másodlagos azonosítót állítasz be, akkor partnereidnek nem kell a számlaszámot megadnod, a másodlagos azonosító magadásával tudnak neked utalni.

Mi az az IBAN számlaszám és miből áll?

Ha nemzetközi utalásokat indítasz vagy fogadsz, akkor a nemzetközi, IBAN (International Bank Account Number) számlaszámra is szükséged lesz.  Az IBAN számot az Európai Unióban és Európa más államaiban vezették be, használata elősegíti az Európán belüli nemzetközi fizetési ügyletek pontosabb, gyorsabb, hatékonyabb és olcsóbb lebonyolítását. IBAN számot minden számlanyitáskor automatikusan generál neked a bankod, s azt a szerződésen fel is tünteti.

Az IBAN országonként eltérő tartalmú és hosszúságú. Magyarországon 28 karakterből áll. Ennek első két karaktere kötelezően a HU-jelzés, amelyet a két számjegyből álló ellenőrző kód követ. Az utolsó 24 karakter pedig a magyar számlaszámod 24 számjegye. 

Hogyan áll össze a SWIFT kód?

Bizonyos esetekben szükség lehet egy harmadik számla azonosítási megoldásra, a SWIFT kód használatára. A SWIFT kód egy standard formátumú Üzleti Azonosító Kód (Business Identifier Code, BIC), melyet bankok beazonosítására használnak világszerte. Ezeket a kódokat a bankok a nemzetközi utalások során használják. 

A SWIFT kód elemei: 

  1. a bank nemzetközi neve: 4 betű,
  2. ország kód: 2 betű,
  3. helység kódja: 2 betű,
  4. bankfiók azonosító: 3 számjegy, ha csak a központot jelöli az azonosító, erre a helyre XXX kerül.

A SWIFT számlaszám összetétele: SWIFT kód + IBAN számlaszám

Milyen dokumentumok szükségesek a vállalkozói számlanyitáshoz?

A megfelelő bankszámla megtalálása után a bankfiókokban nyithatsz bankszámlát. A lakossági számlákhoz képest bonyolultabb és papír igényesebb a folyamat, hiszen a személyazonosságod azonosítása mellett szükség van céges papírokra, többek között a társasági szerződésre vagy alapító okiratra és az aláírási címpéldányra is. 

A vállalkozói számlanyitáshoz egészen pontosan az alábbiakkal kell készülnöd:

  1. személyes dokumentumok
  • a képviseletre jogosultak és a bankszámla felett rendelkezők személyi azonosító okmánya(i). A számlák felett több személy is rendelkezhet akár közösen úgynevezett többszörös rendelkezés keretében – ilyenkor több ember egyértelműen azonosítható megbízása kell a banknak a tranzakció végrehajtásához. (Korábban sokkal gyakrabban írtak elő többszörös rendelkezést a cégek, hogy biztonságban legyenek az utalások, de az internet korában már pillanatok alatt ellenőrizhető minden pénzmozgás, így a többszörös rendelkezés inkább hátráltató, mint hasznos tényező.)
  • a képviseletre jogosult(ak) közjegyzői aláírási címpéldánya(i), vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírásmintá(i).
  1.  céges iratok
  • 30 napnál nem régebbi, a bejegyzésről szóló cégbírósági végzés vagy cégkivonat,
  • a cégbejegyzéskor kapott adószám és statisztikai számjel közléséről szóló papír,
  • létesítő okirat (társasági szerződés, alapszabály). Erre csak akkor van szükség, ha olyan társaságról van szó, ahol a jogszabály már bejegyzés alatt álló vállalkozásnak is lehetőséget biztosít a számlanyitásra, illetve abban az esetben, ha az alapítói vagyon is elhelyezésre kerül a számlán. 

Az elektronikus cégeljárás során keletkezett dokumentumokat elektronikus úton is elég feltölteni a bank által megadott felületre. 

Milyen dokumentumok szükségesek a számlanyitáshoz egyéni vállalkozás esetén?

Egyéni vállalkozók, vagy a hozzájuk hasonló cégjogi megítélés alá eső vállalkozási formák esetében, a következő iratokra van szükség a számlanyitáshoz:

  • személyazonosító okmány(ok),
  • a vállalkozói tevékenység nyilvántartásba vételének igazolásáról szóló, illetve a vállalkozói tevékenység végzését lehetővé tévő okirat:
    • egyéni vállalkozónál a vállalkozói igazolvány/igazolás/értesítés,
    • őstermelőnél az őstermelői igazolvány és az adott évre érvényes betétlap, valamint a NAV nyilvántartásba vételt igazoló okirat,
    • ügyvédek, egyéni szabadalmi ügyvivők, közjegyzők, önálló bírósági végrehajtók) magán állatorvosok esetében a kamarai tagságot igazoló dokumentum és NAV nyilvántartásba vételt igazoló okirat,
    • ÁFA fizetésre kötelezett magánszemélynél a NAV nyilvántartásba vételt igazoló okirat.