A kiskereskedők webáruházaiban tavaly duplájára nőtt a bankkártyás fizetések aránya, ennek mértéke már 15 százalék. Mivel a bankkártyás vásárlás egyre népszerűbb az online vásárlók körében, ezért utánajártunk, mit tehet ma egy webáruház üzemeltetője, ha nem csak készpénzes fizetést kíván elfogadni. Mint látni fogjuk, bőven van miből választani!

 

Egyre jobban terjed a bankkártyás fizetés a hazai webshopokban

 

Az évről évre stabilan növekvő internetes vásárlásnak újabb löketet adhat a vasárnapi boltbezárás, hiszen a webshopok ilyenkor is nyitva vannak. Az eNET februári felmérése szerint a webáruházak egyharmada érezhető forgalomnövekedésre számít, egyhatoduk pedig még külön kampányt is tervez rá.

 

A hazai webshopok jelenleg mintegy 28 százaléka fogad el bankkártyát, miközben 77 százalékuk esetében átutalással is kiegyenlíthető a vételár. 96 százalékuk esetében természetesen a hagyományos, készpénzzel történő fizetés is elérhető. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy a másik oldal szereplői, azaz a vásárlók közt sokkal többen vannak, akik bankkártyát használnának az online fizetéseik során, ha lehetne: arányuk a Kutatócentrum.hu szerint 2014-re 5 százalékkal, 42 százalékra nőtt az előző évhez viszonyítva, a GKI pedig idén tavasszal már 48 százalékot mért!

 

Az internetes bankkártyás fizetés aránya Nyugat-Európában mintegy 90-95 százalékos, így a hazai webshopok sem térhetnek ki a trend elől. Úgy tűnik azonban, a hazai webáruházak tulajdonosai nem is szeretnék ezt, hiszen az egyik hazai, bankkártyát interneten elfogadó cég, a PayU Magyarország ügyvezető igazgatója, Váradi János tavaly szeptemberben egy interjúban úgy nyilatkozott, hogy Magyarországon 2013 tavaszán már átfordult a bankkártya elfogadás terjedése a hazai webshopokban. Ettől kezdve a kereskedők már maguk kérik a bankkártyás fizetési módnak a beépítését. Cégük tavaly ősszel már havonta 100 webshopban indított bankkártya elfogadást a kereskedők jelentkezése alapján. (A hazai webshopok száma mintegy 5500-ra tehető.)

 

Cikkünkben végigvesszük a webshopok számára szóba jöhető hazai készpénzmentes fizetési megoldásokat.

 

Átutalás

 

A készpénzes fizetés után nem a bankkártya, hanem az előreutalás a legnépszerűbb fizetési mód a hazai webáruházakban: több mint kétszer annyi webáruházban áll rendelkezésre, mint a bankkártyás fizetés.

 

Az előreutalás készpénzkímélő megoldás, és nem jelent közvetlen költséget a webáruház tulajdonosa számára (eltekintve attól, hogy az átutalással érkezett megrendelések nem, vagy csak nehezen automatizálhatók, így emberi erőforrás szükséges a feldolgozásukhoz), azonban a hazai átutalási rendszert használók csak munkanapokon, legkorábban 2-4 órán belül tudják kifizetni a megrendelés ellenértékét, ráadásul a tranzakciós illeték óta gyakorlatilag megszűnt az ingyenes átutalás, külföldről pedig ez akár több ezer forintnak is megfelelő pénzébe kerülhet a vevőnek. Erre a fizetési megoldásra tehát azonnali szolgáltatás (pl. letöltés) hatékonyan nem építhető fel.

 

Előreutalás külső partnernek

 

Annak ellenére hogy a Magyar Nemzeti Bank tavaly ősszel figyelmeztetett a veszélyére, a tavalyi év eleje óta hazánkban is egyre terjed az Ausztriában és Németországban piacvezető SOFORT Banking nevű fizetési megoldás, mely tulajdonképpen ugyanolyan belföldi átutalás, mintha az ügyfél maga indítaná, azzal a különbséggel, hogy a cég azonnal visszajelez a kereskedőnek a sikeres tranzakció indításról, illetve a megrendelés adatai emberi tévesztés lehetősége nélkül kerülnek át a kereskedőhöz. Ez a lehetőség az AXA Bank, Budapest Bank, CIB Bank, Citibank, Erste Bank, FHB Bank, K&H Bank, MKB Bank, Oberbank, OTP Bank, Raiffeisen Bank, Sberbank Magyarország, UniCredit Bank internetbankos ügyfelei számára érhető el és a kereskedő számára 0,9 százalékos jutalékba kerül (a vásárlók számára viszont a belföldi átutalás szokásos díján felül nincs külön költsége).

 

Hasonló szolgáltatást kínál a PayU Hungary is, mely abban különbözik az átutalásos fizetéstől, hogy itt a kereskedő helyett az ügyfél a PayU-nak utalja a pénzt, aki gondoskodik a fizetés feldolgozásáról, így azzal a kereskedőnek nem kell foglalkoznia. A szolgáltatásnak nincs publikus díja, minden kereskedőnek egyedi díjat ajánlanak.

 

A magyar VoxPay is kínál átutalásos szolgáltatást, mellyel szintén a webáruházak üzemeltetőit mentesíti a folyamatos internetbank figyelés terhe alól. A Budapest Bank, a CIB Bank és az OTP Bank rendszeréből érkező átutalás 10 perc alatt megérkezik a VoxPay ezen bankoknál nyitott számláira, a többi bankból pedig 1 munkanapon belül. A Voxinfo Kft. a webáruház kérésére még a számlát is kitölti a vevő felé - a webáruház helyett.

 

 

Az itthon új szereplőnek számító, magyar piacra is belépett szlovák Trustpay szintén biztosít azonnali átutalási szolgáltatást a kereskedők webboltjaiban történő fizetéshez a magyar Erste Bank, K&H Bank, OTP Bank, Raiffeisen Bank és UniCredit Bank ügyfelei számára.

 

Bankkártyás fizetés

 

A bankkártyás fizetés számtalan előnnyel rendelkezik. Egyrészt a megrendelés pillanatában fizethető, ami az ügyfél számára a tranzakciós illeték ellenére sok banknál még mindig ingyenes, másrészt a kereskedő sikeres tranzakció esetén biztosan megkapja a pénzt, így a megrendelés teljesítését azonnal megkezdheti. További előny, hogy a webáruházi értékesítés során a határon túli ügyfelek is ugyanolyan egyszerűen kiszolgálhatók, hiszen a külföldi kártyás fizetés is pontosan ugyanúgy megy végbe, mint a belföldi. Ugyanakkor a bankkártyás fizetés jutaléka a kereskedő számára a bankközi jutalék tavalyi csökkentése után még mindig mintegy 2 százalékos és a pénz kézhez kapására néhány napot várnia kell a kereskedőnek.

 

A bankkártyás jutalék ennél pontosabban nem határozható meg, mert azt a bankok, vagy az egyéb kártyaelfogadásra specializálódott szolgáltatók a vállalkozás helyétől, iparágától és forgalmától teszik függővé. Viszont mára megszűnt a bankok egyeduralma ezen a területen, így bankkártya elfogadási szerződést sokszor a bankok által kínáltnál  előnyösebb feltételekkel köthetünk meg a kártyaelfogadásra specializálódott szolgáltatókkal.

 

A hazai bankkártya elfogadási piac harmadik legnagyobb, bankfüggetlenként pedig a legnagyobb szereplője, a SIX Payment Services. A SIX számtalan kereskedői igényt képes figyelembe venni és korszerű megoldásokat biztosít a webáruházi fizetések esetén is. De a többi bankfüggetlen kártyaelfogadási szereplőről is elmondható, hogy megoldásaikban rugalmasabbak a bankoknál, így jobban lefedik a kiskereskedők egyedi igényeit.

 

Bankkártya elfogadási szolgáltatást az alábbi bankok nyújtanak ma Magyarországon (a linkek közvetlenül az adott bank kártyaelfogadás szolgáltatási oldalára vezetnek, itt érdemes konkrét ajánlatot kérni): 

  • Budapest Bank
  • CIB Bank
  • FHB Bank
  • K&H Bank
  • OTP Bank
  • UniCredit Bank
  • Takarékbank (a szerződéskötés a kiválasztott takarékszövetkezettel történik)
     

Említettük a bankokon kívüli szereplőket is, melyek közül a legnagyobb a már említett SIX Payment Services, de rajtuk kívül az alábbi szolgáltatóktól is kérhetünk ajánlatot (sőt, javasolt is versenyeztetni a szolgáltatókat). 

  • Borgun (B-Payments Zrt.)
  • Escalion
  • PayPal
  • PayU
  • TrustPay
  • VoxPay
  • Wirecard
     

A fentiek közül több bankot és bankfüggetlen szereplőt is integrált rendszerébe a BIG FISH Payment Gateway, a D.C.Lax Kft. és a Yourbank. A TrustPay és a VoxPay pedig a felhasználóra bízza a (webáruház üzemeltetője által engedélyezett) fizetési módok közötti választást.

 

Kártyaelfogadást kínál még az MKB Bank, a Raiffeisen Bank és a Sberbank Magyarország, ezek a bankok azonban nem saját kártyaelfogadási szolgáltatást, hanem a SIX Payment Services szolgáltatását ajánlják, továbbá az AXA Bank, mely viszont a Borgun hasonló partnere.

 

 

 

A fenti felsorolásban kakukktojásnak számít a PayPal, mely az egyedüli nem magyar piacra specializálódott cég vagy leányvállalat a listán, viszont az internetes vásárlók körében annyira közismert, hogy érdemes számolni vele. Bár a PayPal egy nemzetközi bankkártya elfogadási szolgáltató, de rendszere lehetővé teszi, hogy a kártyabirtokos regisztrálja a kártyáját a könnyebb rendszeres fizetés érdekében, illetve virtuális PayPal egyenlegre történő fizetést is lehetővé tesz, melyet az ügyfelek fizetés előtt bankkártyával tölthetnek fel. (Ennek feltöltésére alkalmas a TrustPay rendszere is.) A PayPal tranzakciónként 1,9 és 3,4 százalék közötti jutalékot számít fel a kereskedő számára és e mellé társul még egy fix 90 forintos díj is minden vásárlás után.

 

A D.C.Lax Kft által kifejlesztett NetPay internetes fizetési megoldás a bankkártyát helyettesíti (anonimizálja), de a NetPay csak a kibocsátó céggel közvetlenül szerződött webáruházakban használható. A NetPay kártya bankkártyával, emelt díjas SMS-sel vagy emelt díjas telefonhívással is tölthető fel.

 

Hasonló megoldás a hazánkban 2014-ben megjelent Paysafecard is, mely szintén csak az erre külön szerződött webshopokban használható, viszont a kártya sok helyen kapható Magyarországon (és a nagyvilágban).

 

Mobilfizetési megoldások

 

A kisebb összeggel kiegyenlíthető mobilvásárlások során a vevőink fizethetnek webáruházainkban emelt díjas SMS-sel vagy telefonhívással, például a MicroPay, a Netfizetés, az SMSglobal, a TeleMedia vagy a Voxpay rendszerében. A telefonszolgáltatónak fizetett magas jutalék (40-60 százalék) és az SMS esetében legfeljebb 1500 Ft+áfa felső határösszeg miatt azonban előnyösebb inkább a mobil vásárlás beépítése a webáruházba. Ez utóbbi a telefonelőfizetés univerzális egyenlegének terhére történik (a Happy Média vagy a Voxpay segítségével), melynek azonban a kereskedő számára még mindig igen magas (mintegy 20-30 százalékos) a költsége.

 

Az igazán korszerű, mobilfizetési szolgáltatások ennél jóval olcsóbbak. A MasterCard Mobile még 2011-ben indult el hazánk első elektronikus pénztárca megoldásaként, s bár kizárólag (az interneten használható) Maestro és MasterCard kártya regisztrálható bele (bármilyen banktól), Visa kártya nem, mégis ma már közel 300 ezren töltötték le mobiltelefonjukra és 120 webáruházban használható Magyarországon. A szokásos bankkártya elfogadási jutalékkal dolgozó, webáruházba beépíthető QR-kódos fizetési megoldással kapcsolatban - kereskedőként - érdeklődni vagy jelentkezni az FHB Banknál lehet.

 

 

2014. június elsején indult el az e-pénz alapú, magyar Barion mobilfizetési alkalmazás, és ekkor startolt a hasonló BUXA tesztelési időszaka is. A Barion alkalmazással történő fizetés 1000 forintig nem jár költséggel a kereskedő számára, a felett pedig mindössze 50 forintot kell fizetni tranzakciónként. A Barionnak kb. ötezer felhasználója van és közel 40 webshopban fogadják el fizetésre. A még tesztelés alatt álló BUXÁT pedig több mint 40 internetes áruházban fogadják el, a kereskedők és a vásárlók számára egyaránt ingyenesen.

 

MasterPass és Visa.me integráció

 

A jövőben megszűnik a webáruházat üzemeltetők legfőbb fejfájása, mely szerint a vevőiket gyakran elveszítik a fizetési, számlázási és szállítási adatok megadása során. A PayPal ugyan már alkalmaz megoldást az erre felkészült webáruházakban (Express Checkout néven), de a jövőben a MasterCard és a Visa valamennyi webáruház számára képes lesz biztosítani azt, hogy a vevője egyetlen PIN kód megadásával fejezhesse be a vásárlás folyamatát, a kártyacégek biztonságos szerverén kiválasztva az előzőleg már rögzített szállítási, számlázási címet és a fizetőeszközt. A MasterCard a PayPasst is leváltó MasterPass márkajelzés alatt, a Visa pedig a V.me márkanév alatt biztosítja majd ezt a kényelmet és még az idén mindkét megoldás elindul Magyarországon.

 

Közülük a MasterPass első hazai alkalmazása az OTPay mobilfizetési alkalmazás, mely - neve ellenére - bármilyen bank által kibocsátott, internetes fizetésre alkalmas bankkártyával használható. Miután a MasterPass bevezetésre kerül Magyarországon, az OTPay alkalmazás a világ összes MasterPass elfogadóhelyén használható lesz, és a külföldi MasterPass-os mobilalkalmazások is használhatóak lesznek a rendszerhez csatlakozott hazai webáruházakban. Érdemes tehát akár már most is csatlakozni.

 

Ne csak készpénzzel

 

Egy webáruház minél többféle fizetési módot tesz elérhetővé vásárlói számára, annál komolyabbnak látszik vásárlói szemében, közülük is elsősorban az új vásárlókéban, hiszen ezek a fizetési megoldások a webáruházat magát is hitelesítik (kártyaelfogadási szerződést például csak ellenőrzött cégek köthetnek).

 

Egy másik érv lehet, hogy a vevők több megoldással is előre fizetnek, míg ha egy webáruház csak készpénzes fizetést biztosít, akkor megnő az utánvétellel át nem vett megrendelések miatti idő- és pénzügyi veszteség, ezen kívül a készpénzkezelés költségei is előbb-utóbb jelentkeznek. Nem is beszélve arról, hogy a vevő számára az utánvételes készpénzfizetés szintén a legdrágább.

 

Ha nem is érdemes webáruházunkat rögtön teleaggatni mindenféle fizetési móddal, azt könnyen beláthatjuk, hogy minél több megoldást kínálunk, annál valószínűbb, hogy a vevőink megtalálják az általuk előnyben részesített fizetési módot. Ellenben a csak készpénzes, utánvételes fizetést kínáló webáruházakban lemorzsolódnak azok a potenciális vásárlók, akik szeretnek elektronikusan fizetni.