Az ingatlanunk eladása vagy vétele során a legapróbb részletekre is érdemes odafigyelnünk, hiszen egy alaposan átgondolt döntéssel akár százezreket nyerhetünk, és elkerülhető problémáktól kímélhetjük meg magunkat. Sorozatunk harmadik részében azt elemezzük, mi mindenre kell figyelnünk, ha amellett döntünk, hogy elejétől végéig magunk szeretnénk intézni lakásunk eladását.

 

Hazánkban tapasztalható egy kis bizalmatlanság az ingatlanközvetítőkkel szemben. Ennek oka esetleg saját korábbi rossz tapasztalat lehet, vagy az ismerőseinktől hallhatunk nem kellően felkészült közvetítőkről. Ha meg akarjuk spórolni a közvetítői jutalékot, van elég időnk és türelmünk hozzá, akkor választhatjuk azt a megoldást, hogy mindent a saját kezünkbe veszünk, intézzük a hirdetések feladását, elkészítjük az alaprajzot, a fotókat és fogadjuk az érdeklődők hívásait. És persze felkészülhetünk arra, hogy az érdeklődők egy része ingatlanközvetítő lesz, aki rá akar minket beszélni, hogy vegyük igénybe a szolgálatait.

 

Hol hirdessünk?
A nyomtatott sajtó jelentősen visszaszorult, a régi jó Expressz hirdetési újság megszűnt, így ma már elsősorban az interneten érdemes hirdetnünk. A netes keresőoldalakra fókuszáljunk, hiszen azokon lehet legoptimálisabban (pontosan szűrve, gyorsan) megtalálni a választékot, így az érdeklődőket elsősorban onnan várhatjuk.

A hirdetésünk ingyenes is lehet, ám általában ez fénykép nélkül, esetleg legfeljebb egy alaprajz csatolásával értendő. Nagyobb az esélyünk, ha kizárólag ingatlanokra specializálódott oldalakon hirdetünk, amelyek közül a legnagyobb az ingatlan.com portál. A legjobb eséllyel ezen az oldalon találhatjuk meg álmaink lakását, ha pedig eladni szeretnénk, akkor leginkább itt érdemes vevőt keresni a lakásunkra.

 

Mit és hogyan tartalmazzon a hirdetésünk?
Mindenekelőtt a lakás legfőbb adatait kell tartalmaznia a hirdetésünknek. Fontos, hogy a lakás alapterületének megadásakor a nettó értéket adjuk meg, tehát a lakható teret, amelybe a falak által elfoglalt terület nem számítandó bele. Tetőtéri lakás vagy tetőtér beépítésű ház esetén csak az a terület számít bele az alapterületbe, ami eléri az 1,90 m belmagasságot.

Próbáljuk tényszerűen, az előnyös tulajdonságokat kiemelve megadni a szöveges leírást, de ne essünk túlzásokba a lakás jó tulajdonságainak ecsetelésekor. Természetes, hogy mi az ott töltött évek során már egy bizonyos érzelmi kötődésbe kerültünk az ingatlanunkkal, de a vevőjelölt ezt az élményt még nem tapasztalhatta, így meg kell kedveltetni a lakásunkat vele. Próbáljunk meg legfeljebb 10 mondatnyi terjedelemben összefoglalni minden lényeges tudnivalót az ingatlanról, ennél többet már nem biztos, hogy szívesen végigolvasnak az érdeklődők.

 

Pontos alaprajz, minőségi fotók

A hirdetésben fontos, hogy az alaprajz lehetőleg számítógéppel készüljön, erre remek ingyenes lehetőséget kínál az alaprajz.com oldal. A lényeg, hogy az alaprajz mindenképpen pontos legyen, és a méreteket is tartalmazza. Sok hirdetésben kézzel felskiccelt, elnagyolt, pontatlan rajz van, sajnos ilyen szarvashibát néha még kevésbé színvonalas ingatlanközvetítők is elkövetnek. 

 

Ha fényképes hirdetés mellett döntünk, akkor a hirdetésünk feladásához az ingatlanról megfelelő minőségű fotókra lesz szükségünk. Nem kell ehhez professzionális fotómasina, hiszen már a legtöbb mobiltelefonnal is készíthetünk fényképeket. A legfontosabb az, hogy jók legyenek a fényviszonyok, ne félhomályban vagy a beáramló napfénnyel szemben állva fotózzunk. A fotózás idejére egy kissé rendezzük át a szobákat, a mozdítható bútorokat vigyük ki vagy toljuk a fal mellé, hogy a képek nagyobb teret mutassanak. Fontos ugyanis, hogy tágasabbnak tűnjön a belső tér, és a vevő amúgy sem arra kíváncsi, hogy milyen bútoraink vannak, hanem gondolatban megpróbálja berendezni a saját elképzelései szerint a képeken látható helyiségeket. A fotózás idején ne legyen rendetlenség, minden ilyen apró részletre figyelnünk kell, például a konyhapulton tornyosuló mosatlan edények vagy a szárítóra aggatott ruháink ne szerepeljenek a képeken.

 

Mire kell odafigyelni a hirdetések feladásánál?

Az esetek többségében ugyanazt az ingatlant megtalálhatjuk több hirdetési oldalon is. Sőt az is könnyen megeshet, hogy a hirdetési oldalakon egy lakás vagy ház többször is megtalálható. Ha több keresési szempont viszonylag szűken behatárolt beállításával leszűrjük a választékot, akkor előfordulhat, hogy ugyannak a lakásnak a hirdetései fognak egymás alatt sorakozni akár az első öt helyen. Sőt még az is lehetséges, hogy ha variálnak a fotókkal, akkor nem ismerjük fel azonnal, hogy ugyanarról a lakásról van szó a hatodik, hetedik és nyolcadik találatban is. Ez vásárlóként bosszantó tud lenni, mert időbe telik, amíg rájövünk, hogy nem nyolc különböző lakásra akadtunk rá, hanem egyetlen találatunk van.

Éppen ezért saját ingatlanunk hirdetésekor törekedjünk arra, hogy elkerüljük az ilyen eseteket, hiszen az ismétlődés (mi is hirdetjük és több iroda is) a lakáskeresők számára elriasztó lehet, mert egyrészt kaotikus hatást kelt, másrészt pedig az jön le a vevő számára, hogy ha ennyire túl van hirdetve, akkor valamiért nagyon nem tudják eladni azt a lakást.

 

Sorozatunk következő részében az ideális eladási ár meghatározása lesz a témánk és megnézzük, hogy milyen hibákat nem szabad elkövetnünk a lakásunk bemutatásakor.