Mit keres a QR-kód a postai csekkeken? Miért kellett megszűnnie a Penny készpénzfelvételi szolgáltatásának? Mi az a lenyűgöző ajánlat, amitől jobb lesz a kártyaelfogadást tervező hazai vállalkozásoknak?
Kielemeztük az elmúlt 12 hónap fizetési eseményeit, melyek Téged is érinthettek.
 

 

A statisztikák szerint egyre inkább jönnek fel az érintőkártyák. Ezeket a kártyákat korábban PayPass-osnak hívtuk, de ezt a márkanevet mára kivezették. A jövőben újra lesz nevük: MasterPass, de addig sehogy sem hívják őket. Pontosabban köznevük az van: érintőkártya. Nos, ezek a kártyafajták már a hazai kártyaállomány felét teszik ki, 10 kártyaelfogadó terminálból 6-nál már tudunk ilyen kártyával fizetni.

 

 

A tavalyi nyár nagy bankkártyás eseménye volt a Penny üzlethálózat készpénzfelvételi szolgáltatása, mely kisvártatva megszűnt. Az üzletlánc azt a megoldást alkalmazta, hogy a vásárló legalább 3 ezer forintos vásárláskor legfeljebb 20 ezer forintnyi készpénzt kérhetett a pénztárostól, melyet a Penny hozzácsapott a vásárlás összegéhez, így a kártyabirtokos a készpénzfelvételért is a vásárlás díját fizette a bank felé, a Penny pedig mentesült a felvett készpénz tárolási és szállítási költségeitől. Hurrá! - gondolhatnánk erről a mindenki számára társadalmi hasznot hozó újításról, a Penny azonban csak egyetlen dolgot hagyott figyelmen kívül: a törvényt. A kártyás fizetésre és a készpénzfelvételre ugyanis eltérő mértékű pénzügyi tranzakciós illetékteher hárul, a Penny megoldása viszont a készpénzfelvétel-részt is vásárlásként küldte be a banknak elszámolásra.

Az állam is kivette a részét az elmúlt év eseményeinek sorából, így 4 órásról 2 órásra csökkentették a belföldi átutalások végrehajtásának idejét, amit 1 órás átutalásnak neveznek a legtöbben. Hamarosan azonban már nem feleződik tovább az utalási idő, mert a jegybank úgy határozott, hogy elkezdi az azonnali átutalási rendszer kialakítását. Ez belföldön versenytársa lesz a bankkártyának, főleg hogy még telefonszámra vagy e-mail címre is lehet majd utalni a rendszer segítségével. De a kártya sem kerüli el a reformot: a jegybank az elmúlt 12 hónapban bejelentette azt is, hogy a hazai bankkártyák belföldi tranzakcióinak elszámolását a kártyatársaságok külföldi központjai helyett az állami tulajdonú GIRO Zrt.-ben gondolja véghezvinni, elsősorban költségmegtakarítási céllal.

Magyarországon az euró készpénzes megjelenésétől kezdve probléma volt az eurót kiadó ATM-ek alacsony száma, mindössze néhány darab volt belőle Budapesten és egy ideig a határátkelőknél. Így az ügyfelek jobbára bankfiókokban vehettek fel eurót a kártyájukkal. Az Euronet nevű cég, mely pár év kihagyás után visszatért Magyarországra, 2015-ben eurós ATM-eket hozott forgalomba viszonylag nagy számban, így az eurós ATM lefedettség minden eddiginél jelentősebb lett hazánkban.

 

 

Ugyancsak az elmúlt év eredménye a Budapest Bank és a Tesco közös fejlesztése, melynek értelmében a Tesco Vásárlókártya nevű hitelkártyát - hitelbírálattal együtt - 1 órán belül megkapja az ügyfél a Tescóban, amennyiben a hitelét pozitívan bírálják el. Nincs még egy ilyen szolgáltatás Magyarországon, de reméljük egyre több lesz, hiszen miért várjunk arra, ami azonnal is megoldható?

Furcsa QR-kód került a postai csekkre 2015-ben: csak a posta saját mobilfizetési alkalmazása képes olvasni. A posta célja ezzel, hogy a csekkbefizetés a rendszeren belül maradjon, ugyanakkor a mobilosok egyszerűbben fizethessék be a sárga és fehér csekkjeiket. A posta számítása bejött: az évek óta 4-5 százalékos éves csökkenést mutató csekkes befizetések száma a tavalyi évben először csökkent 2 százalékkal (vagyis előbb-utóbb így is elfogy, csak lassabban.) Az iCsekk egyébként ma a legnépszerűbb mobilalkalmazás Magyarországon, segítségével bármely gépi sárga vagy fehér csekk befizethető bármilyen bankkártyával a bankkártyás vásárlás (általában ingyenes) díjáért.

Az elmúlt 12 hónap jelentős eseménye a ReadyPay megjelenése, mely választ ad a KKV-k magas kártyaelfogadási jutalékkal kapcsolatos félelmeire, egyben egy ingzsebben is hordozható POS terminált biztosít. A ReadyPay 4.990 forintos egyszeri díj mellett „Alap” csomagban havi bruttó 7.990 forintért az első 6 hónapig 0 százalékos, majd 1,25 százalékos banki jutalékkal, „Extra” csomagban pedig havi bruttó 12.990 forintért az első 24 hónapig 0 százalékos, majd 1,25 százalékos banki jutalékkal vehető igénybe. A 0 százalékos jutalék terminálonként legfeljebb havi bruttó 1 millió forintig érvényes.

Végül szintén az elmúlt egy év fejleménye az is, hogy megjelent a MasterPass Magyarországon, azaz mostantól a magyar webshopok is csatlakozhatnak ahhoz a globális rendszerhez, mely egyszerűsített fizetést biztosít a vevőknek a MasterCard rendszerében előre eltárolt levelezési, szállítási címekkel és kártyaadatokkal. Tavaly egyébként a Telenor Wallet mobilalkalmazás is MasterPass-képes lett az OTPay után.