Ha emberöltővel mérve nem is, de az informatikai fejlődés szempontjából régen volt már 1995, amikor az első hazai bank az internetre merészkedett internetbank-szerű megoldásával. Az eltelt évtizedek ellenére még ma is akad olyan bank, ahol például nem lehet betétet lekötni vagy bankkártya limitet kezelni az interneten. A legfapadosabb megoldások mellett a banki ajánlatokat összehasonlító BankRáció.hu elemzésében bemutatjuk az élenjárókat is.

 

Az egykori Inter-Európa Bank (mára jogutódjába, a CIB Bankba beolvadva) kötötte rá elsőként banki rendszerét Magyarországon egy tőle független külső számítógépes hálózatra, a CompuServe-re, mely a mai webes internet egyik elődjének tekinthető. Az 1995-ben indított szolgáltatás egyrészt - weblap hiányában - banki kondíciókról, árfolyamokról adott tájékoztatást, de a saját számláról is lekérhetők voltak információk, sőt indíthattunk átutalást, köthettünk le betétet vagy tilthattunk le bankkártyát is a szolgáltatáson keresztül. 

 

 

Talán hihetetlen, de van olyan bank ma, amelyik két évtized után még ennél is kevesebb szolgáltatást nyújt az interneten. Máris mutatjuk Magyarország legkevesebbet tudó internetbankjait, majd szólunk a legjobbakról is.

 

Sberbank

 

A Sberbank internetbankja dizájnjában az új tulajdonoshoz igazodó változástól tekintve, lényegében a 2000-es években bevezetett, Magyarországi Volksbank első internetbankjának szolgáltatási színvonalát nyújtja ma is. Az ügyfelek számára látványos fejlesztést nem vittek véghez a bank szakemberei az elmúlt évtizedben, így a rendszer ma is csak egyenleglekérdezésre, számlakivonatok lekérdezésére és átutalás benyújtására alkalmas. A kivonatok ráadásul valamilyen rejtélyes okból csak attól az időponttól kezdve kérhetők le, hogy az ügyfél igényelte az internetbank szolgáltatást.

 

Citibank

 

A Citibank az elmúlt másfél évtizedben többször is fejlesztette az internetbank szolgáltatását, de aki összevetné azt a 10 évvel ezelőttivel, még a külalakjában sem igen venne észre látványos változást. A hitelkártya és bankszámla szolgáltatásában egyébként élenjáró, sőt sokszor máig egyedülálló szolgáltatásokat kifejlesztő hitelintézet úgy gondolhatta, hogy az internetbankból a fapadosabb változat is megteszi. És tényleg: az alapvető szolgáltatások, mint az egyenleglekérdezés, átutalás vagy egyéb megbízások remekül működnek, de a szerény választékú, ráadásul rádiógombos, lenyílólistás választási lehetőségek felett már jócskán eljárt az idő.

 

Magyar Cetelem Bank

 

A Magyar Cetelem Bank internetbankja tulajdonképpen nem vádolható túlságosan a fapados jelzővel, hiszen a hitelintézet folyószámla szolgáltatást nem nyújt, így a hétköznapi pénzügyekből a legcsicsásabb internetbankkal sem lehetne például betétet lekötni, mégis úgy gondoltuk, még a Cetelem hitelkártya szolgáltatásából is többet lehetne kihozni az interneten. Gondolunk itt például a hitelkártya limitek állíthatóságára vagy a kapcsolódó SMS szolgáltatás hangolhatóságára. Az meg már valószínűleg végképp túl extra elvárás lenne, hogy mondjuk a legutóbbi tranzakciók után beállt egyenlegeket is láthassuk a bank webes felületén.

 

Országos Fizetési Szolgáltató

 

A 2012-es indulása óta tulajdonképpen láthatatlan pénzügyi szolgáltató nem klasszikus bankként működik, így nem hitelezhet és nem gyűjthet betétet sem. Folyószámla szolgáltatásai az interneten éppen ezért rendkívül spártaiak: a számlaegyenleg, számlatörténet és számlakivonatok  megtekintésén, illetve a banki átutaláson kívül semmilyen más folyószámla műveletre nincs lehetőség. Nem lehet adatot módosítani és a bankkártya limitek sem kezelhetők, nincs SMS beállítás sem, az pedig extrának számít, hogy a bankkártya letiltható a felületen.

 

 

Az éllovasok: OTP Bank, K&H Bank

 

De nem csak olyan hazai példák vannak internetbankból, amit nem szívesen teszünk ki a ablakba. Versenytársainak is példát mutat funkcionalitásban és dizájnban egyaránt az OTP Bank internetbankja, hivatalos nevén az OTPdirekt internetes szolgáltatása. A napi pénzügyek szinte minden szegmensére kiterjedő, de mégis átlátható internetes szolgáltatás szinte igazi nehéztüzérségnek számít, egy könnyen irányítható vezérlőpulttal. Ráadásul az OTP Bank kismillió mobilalkalmazást is készített azokra gondolva, akik mobilról szeretnék a pénzügyeik ütőerén tartani a kezüket. „Ezek közül több is kapcsolódik a napi pénzügyekhez, így az OTP Smartbank, az OTPay, a MobilTárca, vagy a külön startupcéggel felépített, hazánkban egyedülálló Simple, ami egyébként bárki használhat attól függetlenül, hogy OTP-s ügyfél e vagy sem.” - tudtuk meg Gergely Pétertől, a BankRáció.hu szakértőjétől. 

A K&H Bank internetbanki megoldása jelenleg hazánk talán legfejlettebb internetbankjának számít. A digitalizációba komoly pénzeket ölő hitelintézet mobilon, tableten és laptopon egyaránt képernyőre optimalizált, a bank honlapjával megegyező dizájnú internetbank megoldásával a kapcsolódó mobilapplikációt QR-kódolvasóként használva érintés nélkül lépteti be az ügyfelet az asztali gépen vagy laptopon futó internetbankba, ahol aztán a felhasználó az OTP Bank internetes szolgáltatásához hasonlóan számtalan szolgáltatást vehet igénybe a legkorszerűbb színvonalon. 

Végül érdemes még szólni a KDB Bank internetbankjáról is. Ez ugyan nem annyira élenjáró, mint az OTP vagy a K&H megoldása, viszont a virtuális képzőművészeti tárlattal vagy olasz, illetve angol nyelvleckékkel kiegészített internetbank szolgáltatásával kijelölheti a jövő netbankos szolgáltatásainak fejlődési útját, amikor is egy bank már nem csak pénzügyi szolgáltatásokat nyújt majd az ügyfeleinek a személyes internetbankban.